رد کردن لینک ها

شرایط ثبت شرکت | نحوه انجام در سال 1400

شرایط ثبت شرکت. هرگاه دو یا چند نفر مجتمعاً تصمیم به انجام کاری بگیرند میان آن‌ها شراکت یا «شرکت» رخ‌داده است. چنانچه این شرکت بدون ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها باشد به آن شراکت مدنی گویند. و درصورتی‌ که طبق ضوابط، این شراکت در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت گردد «شرکت تجاری» تأسیس‌شده است. شرکت پس از ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها شماره ثبت و شناسه ملی گرفته و دارای شخصیت حقوقی مستقل از اعضاء خود می‌گردد. آگهی ثبت شرکت که از اداره ثبت شرکت‌ها صادر می‌گردد باید در روزنامه رسمی منتشر شود.

تماس با ثبت تیرگان

انواع شرکت‌ها:

مطابق قانون تجارت شرکت‌های تجاری به ۷ دسته تقسیم می‌شوند. این هفت دسته عبارتند از: شرکت‌های سهامی، مسئولیت محدود، تضامنی، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی، نِسبی و تعاونی. که شرکت‌های سهامی خود به ۲ نوع سهامی خاص و سهامی عام تقسیم می‌شود.

از میان این شرکت‌ها، شرکت‌های نِسبی، مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی متقاضی ثبت نداشته و عملاً کارایی خود را به‌عنوان یک قالب ثبتی از دست‌ داده است. شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود بیشترین متقاضی را به‌عنوان یک شرکت خصوصی دارا می‌باشند. شرکت تضامنی با توجه به تضامنی بودن مسئولیت اعضاء متقاضی ثبت چندانی ندارد. اما باید توجه داشت که شرکت‌های با موضوع صرافی، انحصاراً موظف به ثبت شرکت خود در قالب تضامنی می‌باشند. شرکت سهامی عام، شرکتی است که مؤسسان آن قصد دارند به‌غیراز خود، از عموم مردم به‌عنوان شریک استفاده کنند. که این کار از طریق پذیره‌نویسی و ارائه سهام شرکت در بورس اتفاق می‌افتد.

مدارک لازم:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضاء.
  • گواهی عدم سوءپیشینه.
  • نکته: بعضی از موضوعات شرکت‌ها نیاز به اخذ مجوز خاص از ارگان‌های مربوطه دارند.
READ  ابطال گواهینامه اختراع

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص از اجتماع سه سهامدار و دو بازرس به وجود می آید. مدت مدیریت هیات مدیره دو سال و بازرسان یک سال می باشد.

در ثبت شرکت سهامی خاص وجود سمتهای مدیر عامل، رییس هیات مدیره و نایب رییس هیات مدیره الزامی است. تعداد اعضای هیات مدیره باید حداقل سه نفر باشد. سمت بازرسان عبارت است از بازرس اصلی و بازرس علی البدل.

در هیات مدیره شرکتهای سهامی خاص یک شخص میتواند دو سمت داشته باشد. مثلا مدیرعامل می تواند همزمان رییس هیات مدیره یا نایب رییس هیات مدیره هم باشد. اما بدیهی است که یک شخص نمی تواند همزمان رییس هیات مدیره و نایب رییس هیات مدیره باشد. چرا که فلسفه وجودی نایب رییس هیات مدیره، حضور در هنگام غیاب رییس هیات مدیره است. همچنین باید توجه داشت که در هر صورت تعداد اعضای هیات مدیره نباید از سه نفر کمتر باشد.

شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود از اجتماع حداقل دو نفر شریک تشکیل می شود.

در ثبت شرکت مسئولیت محدود نصب بازرس الزامی نیست.

مدت مدیریت مدیران در این نوع از شرکت به صورت نامحدود می باشد. مگر این که اساسنامه ترتیب دیگری مقرر کرده باشد.

اگر تعداد شرکای شرکت مسئولیت محدود از دوازده نفر بیشتر باشد حتماً باید در این شرکت «هیات نُظّار» تشکیل شود.

در این شرکت مسئولیت هر یک از شرکا در برابر طلبکاران محدود به میزان سهم الشرکه ای است که در این شرکت دارد.

بخشنامه جدید ثبت شرکت با مسوولیت محدود

همان گونه که گفتیم، تا پیش از این برای تاسیس شرکت مسوولیت محدود تنها نیاز به کپی شناسنامه و کارت ملی اعضا و نداشتن سوء پیشینه کیفری بود. و با همین مدارک شرکت تاسیس می شد. در آن مقطع نیازی به گرفتن کد اقتصادی و کد کارگاهی بیمه نبود. اما از اواسط آبان ماه 1399 و با بخشنامه جدید اداره ثبت شرکت ها دیگر تاسیس شرکت بدون اخذ کد اقتصادی و کد کارگاهی بیمه امکان پذیر نمی باشد. به بیان دیگر از این پس تاسیس شرکت با مسوولیت محدود، اخذ کد کارگاهی و کد اقتصادی به صورت یکجا و تحت یک پکیج انجام میشود. البته باید توجه داشت که مطابق مقررات جدید، کد اقتصادی شرکت ها همان شناسه ملی است که در هنگام تاسیس می گیرند. اما باید در کنار آن روند تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی انجام پذیرد.

READ  ثبت طرح صنعتی | نحوه ثبت در سال 1400

این مقررات در حال حاضر تنها مخصوص به مسوولیت محدود می باشد. اما دور از ذهن نیست که در آینده نزذیک ثبت شرکت سهام خاص هم به همین سرنوشت دچار شود. این روند شاید هزینه و وقت اضافه در ابتدای کار روی دست متقاضی بگذارد. اما وی را از سرگردانی های بعدی در سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی رها می سازد.

انتخاب نام شرکت چگونه است ؟

برای بسیاری از متقاضیان ثبت شرکت، انتخاب نام مناسب یکی از دغدغه های اولیه در فرایند ثبت شرکت می باشد. با توجه به تاثیر نام مناسب بر مشتریان یک کالا یا خدمات، این دغدغه، نگرانی موجهی می باشد. اما باید توجه داشت با توجه به فراهم بودن امکان ثبت علامت تجاری به صورت تک کلمه و نظر به این که هم اکنون نام شرکت باید دست کم از سه کلمه تشکیل شود، انتخاب نام شرکت از حساسیت پیشین برخوردار نیست. همان گونه که در مقاله ثبت برند گفتیم: فرایند ثبت برند در اداره مالکیت معنوی  (زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) انجام میپذیرد. بدین صورت که پس از ثبت الکترونیکی اظهارنامه در سامانه اداره مالکیت معنوی، علامت شما توسط کارشناسان این اداره بررسی میشود. و در صورت نداشتن منع قانونی (وجود تشابه , خلاف عفت عمومی یا نقص مدارک) تایید میگردد.

اما به هر حال این مسئله نباید بر انتخاب نام مناسب و درست تاثیر منفی گذارد. چرا که نا آگاهی از مقررات تایید نام در اداره ثبت شرکت ها باعث رد شدن نام های درخواستی و بالطبع طولانی تر شدن فرایند ثبت شرکت میشود.

READ  رتبه بندی یا گرید

شرایط نام انتخابی جهت ثبت شرکت

  • نام شرکت باید از حداقل 3 کلمه تشکیل شده باشد.
  • همه ی این کلمات باید دارای ریشه ی فارسی باشند.
  • همه ی این کلمات باید نام خاص باشند و نه عام.

برای مثال، نام «گروه بازرگانی نوید» پذیرفته نخواهد شد. چرا که کلمات «گروه» و «بازرگانی» کلمات عام هستند و نه خاص.

نکته: چنان چه کلمه مورد نظر در زبان فارسی مصطلح نباشد باید حتماً به عنوان واژه فارسی در لغتنامه های دهخدا یا معین موجود باشد. و چنانچه نام شهر، روستا، رودخانه و یا کوهی در ایران باشد باید از مراجع دولتی آن منطقه مانند فرمانداری یا استانداری نامه تاییدیه به اداره ثبت شرکت ها داده شود.

بازگشت به بالای صفحه