رد کردن لینک ها

ثبت شرکت

راهنمای ثبت شرکت در سال 1400. پیش از این گفتیم که از اجتماع دو یا چند نفر که تصمیم به انجام کاری بگیرند «شرکت» به وجود می آید. چنانچه این شرکت در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسد شرکت تجاری تاسیس شده است. در غیر این صورت به آن «شرکت مدنی» می گویند.

همچنین گفتیم که انواع مختلفی از شرکتهای تجاری وجود دارند. که مهم ترینشان شرکتهای سهامی خاص، مسئولیت محدود و تضامنی می باشند.

تماس با ثبت تیرگان

ثبت شرکت چگونه است ؟

برای بسیاری از افراد جامعه که قصد دارند برای گسترش کسب و کار و تجارت خود شرکتی را تاسیس کنند  ممکن است این سوال مطرح شود که آیا توانایی ثبت و داشتن یک شرکت را دارم؟ حتی اگر این شرایط را دارا باشم چگونه می توانم اقدام به ثبت شرکت کنم؟ برای پاسخ به این سوال و موارد دیگر در مورد شرکت ها در مقاله پیش رو از ثبت تیرگان توضیحاتی خواهیم داد.

شرکت چیست؟

برای تعریف شرکت هیچ کلامی بهتر از این نیست که شرکت را از خانواده مشارکت و با هم بودن بدانیم. به نوعی در تعریف آن می توان گفت شرکت به اجماع دو یا چند نفر از افراد حقیقی و یا حقوقی می گویند که به منظور هدفی خاص تشکیل می گردد. اهداف این شرکت ممکن است تجاری و اقتصادی باشد و یا فرهنگی و غیره. به شرکت هایی که اهداف تجاری را دنبال می کنند شرکت های تجاری و شرکت هایی که اهدافی غیر تجاری را دارند شرکت حقوقی یا مدنی می گویند. اما گام اول که در فعالیت هر شرکتی با هر وظیفه ای مهم قلمداد می شود ثبت آن می باشد. در ادامه پیرامون ثبت شرکت ها توضیح خواهیم داد.

راهنمای کامل ثبت شرکت

برای ثبت شرکت بایستی این نکته را در نظر بگیریم که این کار مانند دیگر کارهای اداری دارای روندی مرحله ای و بر پایه اصول و قوانین خاص مربوط به خود می باشد. البته لازم به ذکر است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی روند ثبت شرکت ها نیز راحت تر شده. شاید تا چند سال قبل شما مجبور بودید برای ثبت شرکت به سازمان ثبت شرکت های استان خود مراجعه کنید. اما امروزه با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها مراحل ثبت نام را انجام می دهید.

البته به جز این راه، راه دیگری نیز پیش روی شماست. آن هم مراجعه و یا تماس با دفتر ثبت شرکت ها می باشد. اما ثبت کردن یک شرکت مستلزم یک سری هزینه های مربوط به ثبت شرکت می باشد. البته اگر کار ثبت را بر عهده مؤسسات ثبت شرکتها بسپارید و یا از طریق وکیل اقدام کنید مسلما هزینه بیشتری را متقبل خواهید شد. اما برای نمونه هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود شامد موارد زیر می باشد که عبارتند از:

  • هزینه درخواست ثبت که باید به اداره ثبت شرکت ها پرداخت شود.
  • هزینه تامین نام در سامانه
  • هزینه پست مدارک
  • هزینه حق ثبت در اداره ثبت شرکت ها
  • سایر هزینه های پس از ثبت شرکت مانند هزینه پلمپ دفاتر شرکت و دیگر موارد
READ  کارت بازرگانی | شرایط جدید سال 1400

مزیت های ثبت شرکت

ثبت شرکت برای شما می تواند مزیت های زیادی داشته باشد که عبارتند از:

هنگامی که شما شرکتی را برای کارهای تجاری خود به ثبت می رسانید باعث خواهید شد که کلیه فعالیت های اجرایی، حقوقی و مالی و فعالیت های تجاری تان جنبه قانونی پیدا کرده و در صورت بروز مشکل و یا هر کار دیگری قابل پیگیری قانونی باشد.

با ثبت شرکت این امکان برای شما به وجود می آید تا کدکارگاهی دریافت کرده و تمامی پرسنل و کارمندان خود را تحت پوشش بیمه قرار دهید.

زمانی که شما دارای یک شرکت ثبت شده و قانونی می شوید اعتماد مشتریان به شما و فعالیت تجاری تان بیشتر خواهد شد. زمینه فعالیت های اینترنتی و آنلاین را به شما خواهد داد. حتی مشتری که نمی تواند شما را ببیند با وجود شرکت معتبر به شما اعتماد کرده و محصولات و خدمات شما را خریداری خواهد کرد.

زمانی که شما اقدام به ثبت یک شرکت معتبر می کنید این امکان برای شما فراهم خواهد شد تا به خوبی مسیر رشد و پیشرفت را حتی در سطح کشوری و بین المللی بپیمائید.

زمانی که شما اقدام به ثبت شرکت نمودید می توانید محصولات تولیدی و یا خدمات خود را به ثبت رسانده و به عنوان یک برند با ارگانهای دولتی و خصوصی عقد قرارداد ببندید. خود باعث پیشرفت شماخواهد شد.

شما باثبت شرکت این امکان را خواهید داشت تا در مزایده ها و مناقصه ها شرکت کرده و با عقد قراردادهای کلان سود مناسبی بدست آورید.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص از اجتماع سه سهامدار و دو بازرس به وجود می آید. مدت مدیریت هیات مدیره دو سال و بازرسان یک سال می باشد.

در شرکت سهامی خاص وجود سمتهای مدیر عامل، رییس هیات مدیره و نایب رییس هیات مدیره الزامی است. تعداد اعضای هیات مدیره باید حداقل سه نفر باشد. سمت بازرسان عبارت است از بازرس اصلی و بازرس علی البدل.

در هیات مدیره شرکتهای سهامی خاص یک شخص میتواند دو سمت داشته باشد. مثلا مدیرعامل می تواند همزمان رییس هیات مدیره یا نایب رییس هیات مدیره هم باشد. اما بدیهی است که یک شخص نمی تواند همزمان رییس هیات مدیره و نایب رییس هیات مدیره باشد. چرا که فلسفه وجودی نایب رییس هیات مدیره، حضور در هنگام غیاب رییس هیات مدیره است. همچنین باید توجه داشت که در هر صورت تعداد اعضای هیات مدیره نباید از سه نفر کمتر باشد.

READ  انتخاب نام شرکت

شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود از اجتماع حداقل دو نفر شریک تشکیل می شود.

در شرکت مسئولیت محدود نصب بازرس الزامی نیست.

مدت مدیریت مدیران در این نوع از شرکت به صورت نامحدود می باشد. مگر این که اساسنامه ترتیب دیگری مقرر کرده باشد.

اگر تعداد شرکای شرکت مسئولیت محدود از دوازده نفر بیشتر باشد حتماً باید در این شرکت «هیات نُظّار» تشکیل شود.

در این شرکت مسئولیت هر یک از شرکا در برابر طلبکاران محدود به میزان سهم الشرکه ای است که در این شرکت دارد.

تغییرات در نحوه ثبت شرکت در سال 1399

تا پیش از این برای تاسیس شرکت مسوولیت محدود تنها نیاز به کپی شناسنامه و کارت ملی اعضا و نداشتن سوء پیشینه کیفری بود. و با همین مدارک شرکت تاسیس می شد. و در آن مقطع نیازی به گرفتن کد اقتصادی و کد کارگاهی بیمه نبود.

اما از اواسط آبان ماه 1399 و با بخشنامه جدید اداره ثبت شرکت ها دیگر تاسیس شرکت بدون اخذ کد اقتصادی و کد کارگاهی بیمه امکان پذیر نمیباشد. بلکه از این پس تاسیس شرکت با مسوولیت محدود، اخذ کد کارگاهی و کد اقتصادی به صورت یکجا و تحت یک پکیج انجام میشود. البته باید توجه داشت که مطابق مقررات جدید، کد اقتصادی شرکت ها همان شناسه ملی است که در هنگام تاسیس می گیرند. اما باید در کنار آن روند تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی انجام پذیرد.

این مقررات در حال حاضر تنها مخصوص به مسوولیت محدود می باشد. اما دور از ذهن نیست که در آینده نزدیک ثبت شرکت سهام خاص هم به همین سرنوشت دچار شود. این روند شاید هزینه و وقت اضافه در ابتدای کار روی دست متقاضی بگذارد. اما وی را از سرگردانی های بعدی در سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی رها میسازد.

شرکت تضامنی

نخستین ویژگی شرکت تضامنی که آن را از دیگر انواع شرکت ها متفاوت میسازد مسوولیت شرکاء  در پرداخت دیون شرکت است. در ماده 116 قانون تجارت به این امر اشاره شده است. دوم، اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بین شرکا بر خلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.

READ  فهرست مناطق ویژه اقتصادی

چنان که پیداست بر خلاف دیگر شرکتها مسئولیت شرکا در شرکت تضامنی محدود به میزان سرمایه آنها نیست. بلکه در صورت مدیون شدن شرکت و کافی نبودن دارایی آن، هر یک از شرکا مسئولیت پرداخت کل بدهی شرکت را دارد. این، یکی از ویژگی هایی است که باعث شده تا صرافی ها به واسطه حساسیت مالی شان تکلیف به استفاده از این قالب شرکتی شوند.

نام شرکت تضامنی

ماده 117 قانون تجارت شرکت های تضامنی را مکلف کرده تا علاوه بر عبارت “شرکت تضامنی” لااقل نام یکی از شرکا در اسم شرکت ذکر شود. حال اگر اسم شرکت مشتمل بر نام تمامی شرکا نباشد؛ باید پس از نام شریکی که ذکر شده عباراتی مانند «و شرکا»، «و برادران» و .. بیاید.

برای بسیاری از متقاضیان ثبت شرکت، انتخاب نام مناسب یکی از دغدغه های اولیه در فرایند ثبت شرکت می باشد. با توجه به تاثیر نام مناسب بر مشتریان یک کالا یا خدمات، این دغدغه نگرانی موجهی میباشد. اما باید توجه داشت امکان ثبت علامت تجاری به صورت تک کلمه فراهم است. و نظر به این که هم اکنون نام شرکت باید دست کم از سه کلمه تشکیل شود؛ انتخاب نام شرکت از حساسیت پیشین برخوردار نیست.

همان گونه که گفتیم فرایند ثبت برند در اداره مالکیت معنوی  (زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ) انجام می پذیرد. بدین صورت که پس از ثبت الکترونیکی اظهارنامه در سامانه اداره مالکیت معنوی، علامت شما توسط کارشناسان این اداره بررسی و در صورت نداشتن منع قانونی ( وجود تشابه , خلاف عفت عمومی یا نقص مدارک) تایید می گردد.

اما به هر حال این مسئله نباید بر انتخاب نام مناسب و درست تاثیر منفی گذارد. چرا که نا آگاهی از مقررات تایید نام در اداره ثبت شرکت ها باعث رد شدن نام های درخواستی است.  و بالطبع موجب طولانی تر شدن فرایند ثبت شرکت می گردد.

شرایط نام انتخابی شرکت

  • نام شرکت باید از حداقل 3 کلمه تشکیل شده باشد.
  • همه ی این کلمات باید دارای ریشه ی فارسی باشند.
  • همه ی این کلمات باید نام خاص باشند و نه عام.

برای مثال، نام «گروه بازرگانی نوید» پذیرفته نخواهد شد. چرا که کلمات «گروه» و «بازرگانی» کلمات عام هستند و نه خاص.

نکته: چنان چه کلمه مورد نظر در زبان فارسی مصطلح نباشد باید حتماً به عنوان واژه فارسی در لغتنامه های دهخدا یا معین موجود باشد. و چنانچه نام شهر، روستا، رودخانه و یا کوهی در ایران باشد باید از مراجع دولتی آن منطقه مانند فرمانداری یا استانداری نامه تاییدیه به اداره ثبت شرکت ها داده شود.

بازگشت به بالای صفحه