رد کردن لینک ها

ثبت شرکت در منطقه آزاد چابهار

ثبت شرکت در منطقه آزاد چابهار. منطقه آزاد چابهار واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در کرانه آبهای دریای عمان واقع شده است. این منطقه در اوایل دهه 70 تشکیل شد. در سال 1398 شهر چابهار نیز به محدوده سابق افزوده گشت. منطقه آزاد چابهار به دلیل دسترسی به آبهای آزادِ دریای عمان و اقیانوس هند و وجود دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی از موقعیت ویژه تجاری در کشور برخوردار است.

تماس با ثبت تیرگان

از آنجا که کشورهای آسیای میانه (قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان) محصور در خشکی میباشند؛ چابهار تنها راه رسیدن این کشورها و همچنین افغانستان به آبهای آزاد است. همین امر موجب افزایش اهمیت این منطقه در کل آسیای میانه شده است.

مزایای راه اندازی کسب و کار و ثبت شرکت در منطقه آزاد چابهار

  • معافیت مالیاتی
  • معافیت گمرکی
  • تنها بندر ایران با دسترسی مستقیم به آبهای آزاد
  • اصلی ترین نقطه مسیر ترانزیتی آسیای میانه و افغانستان
  • محل تلاقی دو کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب
  • دارا بودن 16 پست اسکله با ظرفیت مجموع بیش از 2 میلیون تن کالا
  • منطقه هدف گردشگری
  • دارا بودن برنامه توسعه از جمله احداث فرودگاه بین المللی و اتصال به شبکه سراسری راه آهن ایران

 

شرایط و مدارک لازم جهت ثبت شرکت در منطقه آزاد چابهار

چنان که پیشتر در مباحث مربوط به ثبت شرکت در مناطق آزاد گفته شد یکی از مزایای تاسیس شرکت در این مناطق ثبت آسان آن است. برای ثبت شرکت نیازی به اخذ گواهی عدم سوء پیشینه کیفری نیست. در مجموع مدارک لازم جهت اقدام به ثبت شرکت عبارتند از کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا و نداشتن سوء پیشینه کیفری.

READ  موسسه غیرتجاری

شرکت در مناطق آزاد مانند سایر نقاط ایران می تواند در قالب های مصرح در قانون تجارت که عبارتند از: 1- سهامی 2- مسوولیت محدود 3- تضامنی 4 – مختلط سهامی 5- مختلط غیر سهامی 6- نسبی و تعاونی باشد.

شرکت سهامی خاص با حداقل 3 سهامدار و 2 بازرس و مسوولیت محدود و تضامنی با حداقل 2 سهامدار تاسیس می گردد.

محورهای اصلی کسب و کار و ثبت شرکت در منطقه آزاد چابهار

  • هاب انرژی
  • محور ترانزیتی آسیای میانه و افغانستان
  • هاب تجاری شرق کشور
  • سایت نگهداری کالاهای استراتژیک
  • خوشه صنایع غذایی
  • خدمات در حوزه ICT
  • تولیدات بر پایه اقتصاد دریا محور

 

نحوه معافیت مالیاتی شرکت های منطقه آزاد چابهار

مطابق ماده 13 «قانون چگونگی اداره مناطق آزاد»: «اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه آزاد به انواع فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز به مدت 15 سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات های مستقیم معاف خواهند شد و پس از انقضاء پانزده سال تابع مقررات مالیاتی خواهند بود…»

البته در سال 1388 این ماده اصلاح و معافیت 15 ساله آن به 20 سال افزایش یافت.

پس از ابلاغ قانون پنجم توسعه که کلیه فعالان اقتصادی از جمله فعالان مناطق آزاد را موظف به ارایه اظهارنامه مالیاتی دانست؛ برداشتهایی از این قانون مبنی بر از میان رفتن معافیت مالیاتی 20 ساله از مناطق آزاد شد. اما علیرضا عامری – مدیرعامل منطقه آزاد کیش – در مصاحبه با شبکه اخبار اقتصادی و دارایی این مطلب را تکذیب و اعلام داشت که این معافیت ها همچنان پابرجا است.

READ  لیست طبقات برند

منطقه آزاد | ثبت تیرگان

پرسش: آیا معافیت مالیاتی به معنای عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی می باشد؟

پاسخ: خیر؛ مطابق قانون پنجم توسعه کشور فعالان اقتصادی مناطق آزاد مشمول ارائه اظهارنامه مالیاتی و اعلام درآمد خود به مراجع قانونی می باشند. هرچند نرخ مالیاتی آنان صفر درصد است.

نحوه معافیت گمرکی در منطقه آزاد چابهار

ورود هر نوع کالا به هر یک از مناطق آزاد مجاز است. به استثنای کالاهایی که به موجب شرع یا قانون ممنوع، یا بر اساس مقررات ویژه‌ آن منطقه غیرمجازمی‌شود. همچنین است ممنوعیت ورود کالاهای ساخت اسرائیل.

کالاهایی که از خارج یا سایر نقاط کشور و یا دیگر مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشور، وارد منطقه می‌شوند، چنانچه از نوع مصالح، ابزار و لوازم ساختمانی ‌برای احداث واحد تولید، تجاری، خدماتی، مسکونی و فعالیت‌های زیربنایی (‌به استثنای وسایل تزیین و مبل) باشند، یا به تشخیص سازمان منطقه و به میزان‌ مورد نیاز از پرداخت عوارض بندری و فرودگاهی معاف هستند ولی مشمول پرداخت هزینه‌های خدماتی می‌باشند.

ماشین‌آلات، مواد اولیه، اجزا و قطعات مورد نیاز تولید، تجهیزات و ابزارآلات تولیدی، قطعات یدکی ماشین‌آلات تولیدی وسایل نقلیه سرمایه‌ای (‌به‌استثنای اتومبیل سواری و قایق تفریحی) از پرداخت عوارض بندری و فرودگاهی معاف، ولی مشمول پرداخت هزینه‌های خدماتی می‌باشند.

کالاهایی که از خارج یا سایر مناطق آزاد کشور، به منطقه وارد و ترخیص قطعی می‌گردند، مشمول‌پرداخت عوارض بندری و فرودگاهی می‌باشند و در صورتی که کالاهای مذکور صدور مجدد شوند صرفاً عوارض بندری و فرودگاهی اخذ شده، قابل استرداد ‌خواهد بود.

بازگشت به بالای صفحه