رد کردن لینک ها

موسسه غیرتجاری

موئسسه غیر تجاری. در خصوص شرکت‌ها باید توجه داشت که یک شرکت از هر نوع با هر موضوعی مطابق ماده‌ ۳ قانون تجارت «تاجر» محسوب می‌شود. بنابراین قانون‌گذار در کنار شرکت، قالبی دیگر به نام موئسسه غیر تجاری پیش‌بینی کرده است. هدف از تاسیس موسسه این است که افرادی که قصد انجام موضوعات غیرتجاری مانند کارهای خدماتی، آموزشی و… را دارند بتوانند در قالب موئسسه فعالیت کنند. موئسسات غیرتجاری به دلیل ماهیت غیرتجاری بودن خود از مالیات کمتری برخوردار هستند. موسسه غیرتجاری به: دو نوع انتفاعی (مانند موسسه حقوقی) و غیرانتفاعی (خیریه) تقسیم می‌شود.

تماس با ثبت تیرگان

مدارک لازم جهت ثبت:
  • کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا

نکته: برای ثبت موسسه غیر تجاری برخلاف ثبت شرکت نیازی به اخذ گواهی عدم سوءپیشینه نیست.

نمونه هایی از موئسسات غیر تجاری:

موئسسه حقوقی، موئسسه خدمات نظافتی، موئسسه خدمات پرستاری و نگهداری کودک و سالمند، موئسسه خدمات پذیرایی مجالس، موئسسه آموزشی، موئسسه فرهنگی، موئسسه ورزشی، موئسسه مشاوره ازدواج و …

نکته: سازمان های مردم نهاد (NGO) انواع مختلفی دارند از قبیل انجمن، بنیاد، کانون و … که همگی این انواع سازمان های مردم نهاد در قالب «موئسسه غیر تجاری» در اداره ثبت شرکت ها ثبت می گردند. البته این سازمان ها ضمن ثبت در اداره ثبت شرکت ها نیاز به اخذ مجوز از وزارت کشور نیز دارند.

توضیح یک نمونه: موئسسه حقوقی

ثبت موسسه حقوقی. تا حدود سال 1396، ثبت موسسه حقوقی به عنوان یک موسسه غیر تجاری برای همه ی افراد با هر تحصیلات و مدرکی آزاد بود. همان گونه که به طور مثال ثبت شرکتی با موضوع تولیدی یا بازرگانی نیاز به ارائه ی مدرک و مجوز خاصی نداشت. برای این ثبت هم نیازی نبود تا احدی از شرکا پروانه وکالت یا مدرک مرتبط حقوقی ارائه دهد. در این زمان بود که این امر مورد اعتراض کانون وکلای دادگستری قرار گرفت. و رفته رفته به یک امر اختلافی میان کانون وکلا و اداره ثبت شرکت ها تبدیل شد.

READ  فهرست مناطق ویژه اقتصادی

به همین دلیل پس از چندی اداره ثبت شرکت ها طی بخشنامه ای ثبت این نوع برای افراد غیر وکیل را تنها با موضوع « ارائه ی مشاوره و وکالت با داشتن پروانه معتبر وکالت دادگستری » مجاز دانست.

با سخت گیری های بیشتر، پس از مدتی اداره ثبت شرکت ها اقدام به تاسیس نوع جدیدی از موسسه کرد. نام آن « موسسه حقوقی غیر وکالتی » بود. که این نوع از موسسه مخصوص افراد غیر وکیلی بود که تمایل به این نوع ثبت داشتند.
پس از مدتی و با ادامه اعتراضات کانون وکلا، اداره ثبت شرکت ها به طور کامل ثبت هر نوع از آن را برای اشخاص غیر وکیل ممنوع نمود.

آخرین وضعیت ثبت موسسه حقوقی

سرانجام دیوان عدالت اداری در سال 1398 طی رایی ثبت و تاسیس شرکت ها و موسسات با موضوع فعالیت حقوقی را منوط به کسب اجازه از کانون های وکلای دادگستری دانست.
در حال حاضر کانون وکلا پیش نویس اساسنامه ای جهت موسسات حقوقی تنظیم کرده است. که تنها این متن قابل ثبت در اداره ثبت شرکت ها به عنوان اساسنامه می باشد. طبق این اساسنامه در موسسات حقوقی  تنها وکلای دادگستری (حداقل دو نفر)  امکان عضویت دارند. همچنین انتقال سهم الشرکه از وکلا به غیر وکلا نیز ممنوع می باشد. اخذ مجوز از کانو وکلا به عنوان پیش نیاز ثبت در اداره ثبت شرکت ها الزامی می باشد.

بیشتر بخوانید:

افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

 

بازگشت به بالای صفحه